مغ مرده

تجربیات و نظرات در مورد بازی سازی در ایران

تجربیات و نظرات در مورد بازی سازی در ایران

وبلاگ شخصی امیرحسین فصیحی در مورد تجربیات بازی سازی در ایران.

کلمات کلیدی

بازی سازی برای ایران؟

چند وقتی است که این سوال میان بازی سازان در ایران بوجود آمده است که آیا باید بازی سازی برای ایران انجام دهند و یا برای خارج از ایران؟ آیا باید بازار هدف را داخل ایران در نظر بگیرند و یا خارج از ایران؟


قبل از بررسی پاسخ به این مساله فکر می کنم ذکر این نکته خیلی مهم است که به نظر من بدون وجود بازار جدی برای محصولات ایرانی٬ هرگز صنعت بازی سازی شکل نمی گیرد و در نتیجه امکان ساخت بازی برای خارج از ایران نیز وجود نخواهد داشت. وقتی بازار داخلی وجود نداشته باشد٬ حداکثر اتفاقی که برای یک تیم بازی ساز داخلی در صورت کسب موفقیت جهانی می افتد٬ مهاجرت آنها به خارج خواهد بود. وجود بازار داخلی و شکل گیری صنعت است که به دانشجویان امید می دهد به این رشته فکر کنند٬ نیروهای متخصص تربیت می کند و به شرکت ها اجازه می دهد که زمان لازم را برای قوی شدن سپری کنند. 


بنابراین حتما لازم است که بازار داخلی وجود داشته باشد٬ غیر از این تقریبا وجود شرکت های جدی داخلی هر روز کمرنگ تر می شود. 


این از ایده آل٬ ولی در حال حاضر چه می توان کرد؟ 


حقیقتی که وجود دارد این است که بازی های ساخت ایران اگر از عناصر فرهنگی ایرانی استفاده کنند٬‌ در بازار ایران احتمال موفقیت بالایی دارند که خیلی وقتها می تواند حتی رقیبی برای بازار خارج از کشور برای آن بازی باشد. داستانهای ایرانی٬ شخصیت پردازی ایرانی٬‌ موضوع های و مکانهای ایرانی همگی اگر در کنار یک گیم پلی نسبتا استاندارد قرار بگیرند٬‌ شانس زیادی برای موفقیت در ایران وجود خواهد داشت. در صورتیکه برای بازار بین المللی٬ این عناصر فرهنگی کمکی نمی کنند.


عامل دیگر امکان اطلاع رسانی وسیع در سطح ایران برای بازی سازان ایرانی است. مطلع کردن جامعه ایرانی کاری بسیار ساده تر از مطلع کردن جامعه بین المللی است. 


ولی مشکلاتی هم وجود دارد. وضعیت پخش بازی هایی که روی سی دی و یا دی وی دی عرضه می شوند مدتی است که جالب نیست. بنابراین بازی سازی ایرانی ممکن است هنگام پخش بازی اش دچار مشکلاتی بشود. در صورتیکه بازی موبایل باشد وضعیت انتشار آن به دلیل وجود پرتالهای فروش دیجیتالی بازی بهتر است ولی یک موضوع این است که تا به حال بازی پولی (paid) موفقی در بازار موبایل نبوده است و تنها چند نمونه بازی رایگان موفق به نظر وجود دارند. این شک وجود دارد که شاید مخاطب بازی های موبایل در ایران مانند کشورهای چین و کره خیلی علاقه ای به پرداخت اولیه برای خرید بازی ندارد ولی اگر بازی رایگان باشد٬‌ احتمال هزینه کردن او در میان بازی وجود دارد. البته این فقط یک شک است و لازم است که یک بازی موفقیت پولی ساخته شود تا غلط بودن این فرض ثابت شود. من که خیلی امیدوارم این اتفاق صورت بگیرد. 


در مجموع شاید نتوان یک نتیجه قطعی در این مورد گرفت که بالاخره باید بازی را برای داخل ایران ساخت و یا خارج از ایران و یا هر دو؟ کاملا بستگی به نوع بازی و بستر آن و بعضی اتقاقهایی که حتما در آینده می افتد دارد این موضوع.


  • امیرحسین فصیحی

نظرات  (۳)

ممنون بابت مطلب.

باشه که راهنمایی شما و دیگر فعالین این عرصه سبب بشه دوستان از فاز تحریم بازار ایران خارج بشن و این طور نباشه که اصلا به فکر بازار داخل نباشن. البته همون طور که گفتین برای عرضه داخلی مطمئنا مشکلاتی هم وجود داره اما دلیل نمیشه که صورت مسئله پاک بشه.

  • امیرحسین فصیحی
  • دقیقا درسته. تمام فعالان این عرصه باید تلاش کنند که وضعیت بازار داخلی اصلاح بشه. این تنها راه داشتن آینده ای در این صنعیت است به نظر من.

    سلام
    ممنون از راهنماییتون.
    اگر ممکن هست در مورد تجربیاتتون در زمینه بازاریابی و ارتباط با کاربران بازی هم صحبت کنید.
    خیلی ممنونم بابت درست کردن این وبلاگ و اهمیت دادنتون به انتقال تجربیات.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی